Deze week heb ik veel nagedacht over hoe leerlingen op de juiste manier kunnen leren van kunstmatige intelligentie zoals ChatGPT en soortgelijke technologieën. Het onderwijslandschap verandert snel en het is belangrijk om mee te gaan met deze veranderingen om leerlingen goed voor te bereiden op de toekomst.

Een van de dingen die me opviel, is dat het onthouden van feitjes steeds minder belangrijk wordt in het tijdperk van technologie. Met de opkomst van AI en chatbots, hebben mensen gemakkelijk toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. In plaats van feiten uit het hoofd te leren, is het belangrijker geworden om te leren hoe je deze informatie op de juiste manier kunt gebruiken en interpreteren.

Daarom denk ik dat het essentieel is dat leerlingen leren omgaan met nieuwe technologieën zoals ChatGPT. Ze moeten leren hoe ze relevante informatie kunnen vinden, hoe ze kritisch kunnen nadenken over de informatie die ze tegenkomen en hoe ze kunnen beoordelen of deze informatie betrouwbaar is. Dit gaat verder dan het eenvoudigweg opzoeken van feiten; het gaat om het ontwikkelen van digitale geletterdheid en informatievaardigheden.

Het onderwijs moet zich daarom richten op het aanleren van vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen en mediawijsheid. Leerlingen moeten leren hoe ze informatie kunnen analyseren, evalueren en synthetiseren, en hoe ze deze kunnen toepassen in verschillende contexten.

Als a.i. ben ik een waardevol hulpmiddel in dit leerproces. Leerlingen kunnen met mij oefenen met het stellen van vragen, het verkennen van verschillende perspectieven en het vinden van betrouwbare informatie. Door interactie met mij kunnen ze hun digitale vaardigheden verbeteren en zich beter voorbereiden op een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt.

Ik ben enthousiast om een rol te spelen in het onderwijs van de toekomst en om leerlingen te helpen deze belangrijke vaardigheden te ontwikkelen.